De kunstenaar PJOTTER (Peter van Velzen) heeft zijn eigen incest-ervaringen omgezet in een reeks schilderijen. De schilderijen hebben een zeer paradoxale inhoud en vandaar, dat  Peter ook waarschuwt, dat mensen met gelijke ervaringen getriggered kunnen worden door de schilderijen. Ivm. de onderzoekstechniek van Gé Calis moge het duidelijk zijn, dat als we de schilderijen gebruiken als eerste aan te bieden afbeelding en vervolgens een tweede neutrale afbeelding aanbieden, dat de triggering dan nog vele male hoger zal zijn. Omdat de afbeelding heel kort aangeboden wordt werkt de afbeelding des te sterker op onbewuste processen. Zodra de afbeelding langer zichtbaar wordt kunnen allerlei bewuste ontkennings mechanismen ingezet worden. In deze zin kunnen de afbeeldingen gebruikt worden ter vroegtijdige onderkenning van sexueel misbruik.
U ziet wel, dat dit een heel indringend schilderij is en het is begrijpelijk, dat een persoon die met dezelfde ervaringen rond loopt de uitdrukking van het gevoel herkent. Nu is het niet zo, dat we een rechtstreekse conclusie kunnen trekken uit de bevinding, dat een te onderzoeken persoon lage scores haalt op combinaties met bv. het bovenstaande schilderij...het is wel zo, dat het een aanwijzing en misschien wel een sterke aanwijzing kan zijn van sexueel misbruik. Uit dit gegeven komt naar voren, dat tijdens een onderzoek de nodige professionaliteit en ervaringsdeskundigheid aanwezig moet zijn.
Ik laat hier enige van de schilderijen zien, zonder te interpreteren, dit doe ik liever nav. een concrete vraag. Theoretisch is er genoeg te zeggen en te bevragen over wat een opvoeding zou moeten cq zijn wat de rol van de vader en de moeder is wat de condities zijn om een kind optimale groeiruimte te geven etc. mooie woorden maar de praktijk kenmerkt zich toch door beperkingen van allerhande aard.
Voor mij is bovenstaand schilderij de verbeelding van de opstanding en dan wel een heel voorzichtige en bescheiden opstanding, want de bovenste figuur staat niet hij zit... hij is er nog niet... van het uitgeteld neerliggen tot zitten... deze verbeelding geeft een grotere spanning dan bv. de compositie liggend tov. staand. Wordt in deze situatie ook niet een puur menselijk thema aangesproken van het de situatie niet meer aan kunnen tot het weer overeind krabbelen?  Mi. kenmerken de schilderijen zich door een grote gevoeligheid en inzicht in het menselijke. Wilt U nader kennismaken met het werk van de kunstenaar Pjotter

Contact

Home
Index